Revideret 15.november 1995
Låsby station, km 26,3
10.05.1890
Møde i Århus om bane til Hammel. Hans Broge har ladet ingeniør
Tegner udarbejde
projekt Årslev sidespor-Framlev-Lillering-Skovby-Galten-Låsby-Toustrup-
Sporup-Anbæk-Hammel. Man indbyder til aktietegning.
30.04.1899
Der er ansat 2 politiassistenter ved anlæget, boliger i Skibby og Låsby
Politiassistenterne hedder F.Brøchner og T.H.Bruun (34 år gammel)
Brøchner er politiassistent på Århus-Lillering
21.09.1899 Pakrum indrettes i udhus på stationerne i Viby, Stautrup, Låsby og Anbæk
24.04.1902 Banen indvies
25.04.1902
Første driftsdag, 3 togpar dagligt
Nye brevsamlingssteder: Ormslev, Harlev, Skovby, Låsby, Toustrup og Sporup
12.11.1902 Bestyrelsesmøde: Pakhus skal opføres i Anbæk og Låsby. Lillering får sidespor
1903 Varehus af træ opføres i Låsby
04.02.1915 Andr. Pedersen opfører pakhus ved Låsby station
21.09.1915
Installering af bytelefon Århus, Ormslev, Harlev, Galten, Låsby,
Toustrup, Sporup,
Hammel, Sall og Thorsø
02.10.1918 Ansøgning fra Kartoffelmelsfabrik om spor på Låsby station
07.10.1918 Tilladelse til akkumolatorbelysning i signaler Låsby, Toustrup, Sporup, Anbæk og Sall
1918
Privatbane-Tidende, nr. 229: med sine henrivende omgivelser kaldes stationen
"Hammelbanens Schweiz". Ved stationen er man ifærd med at opføre
et kartoffeltørreri,
som sikket vil give en stor trafik fra og til stationen.
09.12.1921 Tilladelse til elektrisk i på Låsby stations hovedbygning.
01.11.1929
Telegrafekspedition åbnes Galten, Harlev, Låsby, Lillering, Ormslev,
Sall, Skovby,
Sporup og Toustrup. Ledning Århus-Hammel trukket af P & T
09.01.1930 Lukning af Låsby station kan ikke lade sig gøre pga postekspedition
1930 (begyndelse) AHTJ overtager koncession på bilrute Låsby-Silkeborg
22.07.1931
Århus byråd: om underskud. Låsby har som sædvanligt
sagt nej, Sjelle vil kun
betale 3000 kr af 7500 kr.
17.09.1931
Århus byråd: ansøgning om udvidelse af køreplan for
rutebil Århus-Silkeborg.
Brolægningsudvalget kan ikke anbefale. Rute skal køre omkring Linå
og Låsby, de
to kommuner som ikke vil deltage i dækning af underskud
05.11.1931 Århus byråd: AHTJ ønsker at forlænge rutebil rute Silkeborg-Låsby til Århus. Anbefales
1931 (slutning) AHTJ ønsker at overtage privat bilrute Århus-Låsby (overtagelse sker)
15.05.1933
Annonce i køreplan, side 9: Låsby kro, stor sal til selskaber,
smuk gammel have
med stendysser og grotter
07.02.1935 Århus byråd: anbefaling for banens ønske om fragtrute Århus-Låsby-Sorring
08.10.1936 Motorvogn påkører bil i overskæring ved Låsby
13.01.1937 Overskæringen for Låsby-Hammel vejen ved stationen får blinksignal
09.06.1937 AHTJ ønsker at overtage privat rutebil Skanderborg-Låsby og forlænge til Hammel
- -.01.1938 Banen etablerer rutebil Hammel-Låsby-Skanderborg (ændring fra Skanderborg-Galten?)
22.12.1940
Låsby station lukkes - dog ikke for post. Rutebilen Århus-Borum-Hammel
kører
uden om Sjelle-Skørring kommune, der ikke vil dække banens underskud
Skanderborg-Låsby rutebil kører kun til Nr.Vissing; samme for Hammel-Låsby
bilen
25.12.1940 Møde i Låsby kommune; man vil nu betale sin del af underskudet
30.12.1940 Låsby sogneråd holder møde om Låsby station
- -.01.1941 (første uge) Låsby station genåbnes
08.02.1941 Retablering af kørsel med rutebiler i Sjelle-Skjørring kommune
15.02.1947
AHTJ åbner ny rute Århus-Borum-Sorring-Silkeborg. Samtidig forbedres
Hammel-
Skanderborg. "Krydsningsstation" med ventesal ved vejkryds nord for
Låsby station.
Mødestedet for 5 ruter kaldes Låsby St. Central (ligger ved Toustrup
telefoncentral)
1947 Ventesal opføres ved Låsby Central
09.05.1948
Sommerkøreplan begynder, skinnebus indsættes i driften
AHTJ åbner rute Låsby Korsvej-Himmelbjerget 3 ture dagligt i sommerhalvåret
(har også været kørt før krigen)
04.08.1948
Søndagslukning af station i Viby, Stautrup, Ormslev, Lillering, Låsby,
Toustrup,
Sporup og Anbæk. Det vil sige ekspeditricestationer undtaget Sall. Skyldes
personalemangel og ønske om besparelse på løn
15.05.1949 Sommerkøreplan, bl.a. rutebil Låsby Central-Himmelbjerget
10.02.1952 Skinnebus kører fast i sne ved Låsby, damptog kører fast ved Anbæk
1954 Ny bilrute Voldby-Låsby-Århus. Beboere ønsker Hammel som udgangspunkt
29.09.1954 Lastbil påkører godstog på Låsby station
05.06.1958 Låsby station er solgt til landmand
ca. 1983 DSB opretter lastbilekspedition, nedlægges 1989 pga rationaliseringer